Pakk ikke inn språket i unødvendig vanskelige ord og vendinger. Lag en plan: Hva skal jeg si? Hvem skal jeg si det til? Hvordan skal jeg si det – og hvor?
Og hva ønsker jeg at mottakeren skal gjøre med budskapet mitt? Små taler, innlegg, e-post, instruksjoner, annonser, PR-meldinger, informasjoner – uansett hva som skal sies, så gjør det må en måte som blir forstått, lagt merke til og husket! Lenge.
Det er dine ord. Sørg for å bruke dem riktig!
- Hva er en tekstidé?
- Hvordan få fart på ordene?
- Fra bokstaver til opplevelser
- Snakk i bilder!
- Drep klisjeene – med god samvittighet
- Overskriften er inngangsporten
- Avslutningen er appellen – ikke spar på argumentene
- Bokstaver med smil om munnen
- ”Og jeg, bare … lissom, på en måte – holdt jeg på å si …”
- AHA! Å lytte med øynene.
Hva du skal sitte igjen med:
- God kjennskap om hvordan en tekst kan bygges opp.
- Ingen grammatikk, kun fornuftig språkbruk som alle forstår.
- Lyst til å skrive mer – og bli enda dyktigere med bokstavene.